Dzień dobry. Dziś chciałbym napisać trochę na temat katalogu DMOZ. Koleżanki i Koledzy z innych forów i sklepów zapewne wiedzą o co chodzi. Jest to katalog stron do którego "teoretycznie" można dodać informację na temat strony. Wiele lat wstecz wpis do DMOZ był istotnym elementem powiedzenia internautom: "jestem tutaj, odwiedź mnie". W ostatnim czasie znaczenie tego katalogu zdecydowanie spadło, jednak porównując go z innymi katalogami (szczególnie tzw farmami linków) wpis w tym spisie na pewno nie pozostaje bez znaczenia. Celowo napisałem o tym, że "teoretycznie" można dodać w nim wpis, gdyż moim zdaniem niektóre działy tego katalogu od wielu lat nie działają prawidłowo. Niektóre działy od ponad 5 lat nie mają redaktora. Trudno sobie wyobrazić że w tym czasie nie zgłosił się nikt kto spełniałby wygórowane (skądinąd) nieznane do końca kryteria osób lub osoby decydującej o możliwości zostania redaktorem czy umieszczenia tam wpisu. Moje doświadczenia z aplikowaniem do DMOZ są takie że mniej więcej co kilka lat ponawiam zgłoszenie (najpierw kilka razy dot stron a później dot zostania redaktorem) wpisując sumiennie dlaczego chciałbym zostać redaktorem, jakie strony posiadam i jakie chciałbym dodać. Z początkiem faktycznie jedynie chciałem dodać wpisy swoich stron, ale z czasem gdy zobaczyłem jak działa ten serwis stwierdziłem że takich osób jak ja jest dużo więcej i ich wpisy także nie są publikowane co jest dla nich krzywdzące. Niestety aplikując do redagowania wpisów dotyczących ogrodnictwa w tym forów ogrodniczych czy sklepów zapewne nie spełniam odpowiednich (nieznanych) kryteriów przydatności. Zapewne posiadanie jednego z nielicznych otwartych forów i sklepu o unikalnym asortymencie powoduje że z założenia dla DMOZ po pierwsze od razu chciałbym dodać swoje strony, a po drugie nie znam się na tym czym się zajmuję. Na pewno też z zasady i na starcie będę tendencyjny tylko dlatego że dopuszczam na własnym forum reklamę innych podmiotów. Cóż, logika i obiektywne kryteria oceny chyba nie jest mocną stroną w DMOZ. Być może nie chcą się ciągle użerać z usuwaniem redaktorów którzy o zgrozo! mogliby poza całą masą innych stron dodać także swoje. Cóż, chyba nie do końca o to chodzi, tylko o co? tego nikt nie wie. Będąc nieco zdegustowanym brakiem konkretnej odpowiedzi pozwoliłem sobie tym razem opublikować tutaj moje zgłoszenie, abyście sami zobaczyli o co chodzi z tym DMOZ. Nadmienię, że jest wiele fajnych stron (forów) i sklepów które czekają na możliwość linkowania w DMOZ i nie mam tutaj na myśli tylko moich serwisów. W związku z powyższym uważam działania DMOZ za nieuczciwe i niegodziwe.
DMOZ wysyła potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia (automat). Fajnie.
A następnie taką oto ogólnikową odpowiedź:
Drogi/Droga Dominik Nikelski,
Dziękujemy za gotowość przyłączenia się do projektu Otwartego Katalogu (The Open Directory). Po starannej analizie, postanowiliśmy tym razem nie skorzystać z tej oferty. Najczęstsze, ale nie jedyne, przyczyny odmowy to:
* Niekompletny wniosek. Informacje zawarte w niektórych rubrykach, na przykład uzasadnienie, powiązania i/lub przykładowe wpisy są często niewystarczające.
* Błędy ortograficzne i gramatyczne.
* Przykładowe adresy URL nie odpowiadają zakresowi treści kategorii, którą chcesz redagować. Może to oznaczać, że ich tematyka jest zbyt szeroka, zbyt wąska lub całkowicie nie powiązana z tą kategorią, mogą być też one złej jakości albo opublikowane w języku niewłaściwym dla tej kategorii (wszystkie strony opublikowane w językach innych niż angielski umieszczamy w drzewie World). Wnioski dla kategorii w /World zawierające strony opublikowane tylko po angielsku są odrzucane. Podobnie odrzucane są wnioski o kategorie z World zawierające przykładowe wpisy opublikowane w językach innych odpowiedni dla tej kategorii.
* Nie w pełni ujawnione powiązania ze stronami, które są lub mogą być wpisane do tej kategorii.
* Tytuły i opisy przykładowych stron (lub inne dostarczone informacje) są sformułowane w sposób subiektywny i promocyjny, podczas gdy oczekujemy wpisów bezstronnych i obiektywnych. Redaktorzy ODP nie oceniają stron ani ich nie recenzują, lecz tworzą obiektywne i niezależne opisy stron i ich treści.
* Autopromocja. Wnioski, których treść uzasadnia przekonanie, że kandydat jest zainteresowany głównie promocją swojej strony lub stron, z którymi jest powiązany, nie są przyjmowane. ODP nie jest narzędziem marketingowym, a zgłaszanie chęci redagowania nie jest sposobem ominięcia procesu zgłaszania strony. Jeśli jest to zamiarem kandydata, to prosimy go, by nie fatygował się ze zgłoszeniem. Redaktorzy, którzy w niewłaściwy sposób promują swoje własne strony są szybko usuwani.
Ze względu na to, że codziennie otrzymujemy wiele wniosków, nie możemy wysłać indywidualnej odpowiedzi na każdy wniosek ani odpowiadać indywidualnie na zapytania o powody odmowy.
Jeśli redaktor analizujący wniosek uzna za celowe dodanie uzupełniających komentarzy, znajdą się one w sekcji "Uwagi Meta-Redaktora" poniżej.
Twoja gotowość do ochotniczej pomocy jest przez nas bardzo ceniona i być może w przyszłości będziemy w stanie z niej skorzystać.
Pozdrowienia,
The Open Directory Project
Komentarze przeglądającego wniosek:
Czy ktoś z Was spotkał się z podobnym problemem? Co o tym w ogóle myślicie? Może mam zbyt duże wymagania i sklep i forum Oleander nie powinny znaleźć się w spisie DMOZ?